Sms správy vznikli pôvodne ako akýsi technologický odpad, či presnejšie vedľajší produkt mobilného telefonovania, keď vyplnili prázdne medzery v prenosovom signáli. Zasielanie krátkych zpráv má popri telefonovaní podobnú úlohu ako zasielanie mailov v internete. Podobne ako mail, aj náklady na sms sú minimálne, a sms by kľudne mohli byť pribalené k hlasovej alebo dátovej službe úplne zadarmo. Z pohľadu množstva prenesených dát sú náklady na jednu krátku správu rádovo stonásobne nižšie než na minútu hovoru, a porovanie s dátovými prenosmi nájdete, dúfam, v diskusii nižšie. Zatiaľčo v posledných rokoch ceny hovorov významne klesli, ceny sms oproti tomu relatívne stagnujú, a sú porovnateľné s cenou za minútu telefonovania. Ak sa potrebujete dohodnúť s partnerkou, potrebujete na to vymeniť minimálne tri správy, vyjde to teda drahšie ako minútový hovor.
Chápem, že operátor musí nejako prerozdeliť náklady medzi jednotlivé služby. Lenže sms využívajú ju hlavne nízkopríjmové skupiny zákazníkov, ktoré z nejakých dôvodov nemôžu alebo nechcú využívať hlasovú službu. Jedná sa napríklad o nepočujúcich, mládež a ľudí obávajúcich sa potenciálnej škodlivosti mobilov.
Vysokými cenami sms, za ktoré vďačíme hlavne popularite služby, sa však bremeno nákladov takto neprípustne prenáša na nízkopríjmové skupiny obyvateľstva. Zaujímavé, že si to ešte nevšimli regulátori trhu v Bruseli.